Potápěčská safari z Dahabu

Potápěčská safari z Dahabu

Kromě potápění z břehu v blízkém okolí Dahabu, můžou potápěči vyrazit na celodenní safari na velbloudech, džípech nebo lodí na vzdálenější, méně navštěvované lokality.



Vrak THISTLEGORM

Legendární vrak z II. světovém války by se dal přirovnat k podmořskému vojenskému muzeu. Odpočívá nedaleko útesu Shaab Ali (Suezský záliv).
Délka vraku: 125 m, Hloubka 32 m

sinai_ales07_640.jpg
thist_ada485_640.jpg
Thistlegorm
Thistlegorm

Historie

Historie Lodi Thistlegorm je krátká, ale fascinující. Loď byla postavena na přelomu roku 1939-40 v Sunderlandu a vyslána pro armádní účely do války 9.dubna 1940. Byla to střední nákladní loď, 415 x 58 x 25 stop, o výtlaku 4898 tun. Byla postavena pro flotilu „Albyn Line“ a pojmenována Thistlegorm, jako poslední loď z řádu lodí začínajících na jméno „Thistle“. V době, kdy byla vyslána na moře, byl velký nedostatek zbraní a Thistlegorm byla jediná ozbrojená loď s automatickým 4,7 palcovým protiletadlovým dělem a kulometem. Oba pozůstatky z 1.světové války. Věk zbraní způsobil nehodu v době její druhé plavby po řece Plata. Kapitán Whiffield rozhodl, v rámci bojové připravenosti, odzkoušet zbraňové systémy. Již předtím bylo zjištěno, že otáčecí mechanismus děla je hodně opotřebovaný a je velká pravděpodobnost, že by se mohl zaseknout. Proto byla zvolena metoda natočení hlavně děla ručně – mechanicky. První série byla vystřelena bez problémů, ale při druhé sérii nastal jiný problém - nabíjecí mechanismus zasunul střelu do hlavně, ale nevystřelil. Obsluha byla nucena zaseklý náboj improvizačně odpálit. Skončilo to velkým zábleskem, obrovskou detonací a střela odletěla pouze 50 yardů od lodi. Kpt. Whiffield tímto ukončil zkoušku zbraní.
Třetí plavba byla do Západní Indie s cukrem a rumem. V době této plavby se na lodi porouchal parní kotel a výsledkem byla dvouměsíční oprava v Glasgow. Thistlegorm pak byla naložená a připravená pro plavbu, která  původně měla být její poslední plavbou s nákladem malé pěchotní munice, dělostřeleckými granáty, pozemními minami, bojovými a terénními vozidly, motocykly, parními lokomotivami a překvapivě i „Wellingtonskými“ námořními gumovými holínky. Tohle všechno bylo určené pro spojenecké síly v Severní Africe. Jelikož Středozemní moře bylo pro spojenecké lodě nepřístupné, trasa plavby byla určena kolem celého Afrického kontinentu až do Rudého moře. Cesta byla nekonečná. Zápisy dokazují, že nakonec bezpečně zakotvila s konvoji jiných lodí v Gubalské úžině na jih od Suezského zálivu. 
6. Října 1941 ve dvě hodiny ráno, byla tichá noc přerušena hřměním čtyř německých letadel „Heinkel He 111“ letky 11/KG26. Jeden z těchto bombardérů si vybral za svůj cíl k útoku právě Thsitlegorm. Dvě bomby zasáhly Thistlegorm přímo na palubě pod můstkem, který okamžitě začal hořet. Posádka začala opouštět loď okamžitě, poněvadž hrozilo obrovské riziko výbuchu v nákladní části lodě, kde se nacházela munice. Kromě 9 členů posádky všichni přežili. Vyzvedla je loď „HMS Carlisle“, která kotvila kousek od Thistlegormu. Jeden z členů posádky – Angus McLeay – dělostřelec, riskoval hrdinsky svůj život pro záchranu námořníka. Bylo to v momentě, kdy zahlédl muže ležícího v ohni v bezvědomí pod navijákem. Sám ho odtáhl přes plameny do bezpečí záchranných člunů. Při tomto činu McLeay utrpěl silné popáleniny. Za tento odvážný čin byl vyznamenám „Georgovou“ a „Lloydovou“ válečnou medailí za statečnost na moři. Vrak byl zapomenut až do začátku padesátých let, kdy jej objevil a identifikoval Jacques Cousteau s lodí Calypso. Brzy se stalo zvykem pro kapitány lodí, že vždy, když projížděli kolem místa, kde vrak Thistlegorm leží, stáhli svoje vlajky jako projev úcty a respektu.

Thistlegorm
Thistlegorm
Thistlegorm
Thistlegorm


Další informace můžete nalézt také zde:

PLANET DIVERS

» Planet Divers

RSS feed

Kurzovní lístek


100USDunable to connect
100EURunable to connect
100GBPunable to connect
100RUBunable to connect